Advocaat-Stagiair Insolventierecht & Ondernemingsrecht

Vacature gesloten

Advocaat-Stagiair Insolventierecht & Ondernemingsrecht

Wijn & Stael Advocaten Utrecht

Wat is vereist?

  • Master Rechtsgeleerdheid
  • 0 tot 2 jaar werkervaring
  • Analytisch vermogen en communicatieve vaardigheden
  • Uitstekende beheersing van de Nederlandse en Engelse taal, zowel in woord als geschrift
  • Nuchter, praktisch en zelfverzekerd

Wat krijg je?

  • €3.597 - €4.447 bruto p/m (afhankelijk van kennis en ervaring)
  • 40-urige werkweek (gemiddeld)
  • 25 vakantiedagen + 8% vakantiegeld
  • Inhoudelijke cursussen, persoonlijke ontwikkeling en specialisatie-opleidingen
  • Reiskostenvergoeding vanaf 10km
  • Thuiswerkvergoeding en bijdrage voor telefoon
  • Pensioenregeling

Wat doe je?

  • 20% Memo's schrijven en onderzoeken uitvoeren
  • 20% Contact met bestuurders, crediteuren en debiteuren
  • 20% Nieuw faillissement inventariseren
  • 25% Rechtmatigheidsonderzoeken uitvoeren
  • 10% Intern overleg
  • 5% Beroepsopleiding

Deze vacature is gemaakt op basis van gesprekken met medewerkers in de functie. Zo krijg jij een realistisch beeld van de baan.

Vacature

Als Advocaat-Stagiair Insolventierecht & Ondernemingsrecht bij Wijn & Stael Advocaten ondersteun je de curatoren en werk je aan diverse dossiers op het gebied van faillissements- en ondernemingsrecht. Je hebt nauw contact met crediteuren, bestuurders en debiteuren van failliete bedrijven en bezoekt regelmatig bedrijfslocaties om de situatie te beoordelen. Naast faillissementszaken ben je ook betrokken bij dossiers over financiering & zekerheden, bestuurdersaansprakelijkheid en de WHOA. Hoewel je voornamelijk zelfstandig werkt onder begeleiding van ervaren advocaten, stem je regelmatig af met collega's om zaken te coördineren.

Je bent verantwoordelijk voor het inventariseren van nieuwe faillissementen, het onderhouden van contact met verschillende belanghebbenden, het uitvoeren van rechtmatigheidsonderzoeken en het deelnemen aan interne overleggen. Daarnaast schrijf je memo's, neem je deel aan de beroepsopleiding en aan activiteiten van de Jonge Balie en speel je een rol in verschillende juridische procedures.

Je maakt deel uit van het Insolventierechtteam, bestaande uit vijftien medewerkers, waaronder drie partners, diverse (senior) advocaat-medewerkers, advocaat-stagiairs en ondersteuners.

Als je het leuk vindt om verschillende partijen die betrokken zijn bij een procedure te managen en je sterk in je schoenen staat, dan is dit een baan voor jou.

Werkweek

Advocaat-Stagiair Insolventierecht & Ondernemingsrecht

Op een leuke werkdag krijg je te maken met een nieuw faillissement. Daarbij krijg je de kans om naar de locatie te gaan om te inventariseren wat er speelt.

Op een minder leuke werkdag heb je te maken met alleen maar interne overleggen. Daardoor kun je het gevoel krijgen dat je niet productief genoeg bent geweest.

  • 08:00
  • 09:00
  • 10:00
  • 11:00
  • 12:00
  • 13:00
  • 14:00
  • 15:00
  • 16:00
  • 17:00
  • 18:00
  • 19:00
  • 20:00

Voorbeeld uit de praktijk

Je probeert samen met je patroon een doorstart te realiseren van een onderneming voor een cliënt. De curator van de onderneming wil graag meewerken, maar de verhuurder van het pand waar de onderneming gevestigd is, ligt dwars en wil een exorbitante huurprijsverhoging doorvoeren. Wat doe je?

Eerst breng je voor jezelf goed in kaart welke partij welke belangen heeft. De curator zal een zo hoog mogelijke opbrengst willen realiseren, de verhuurder wil een hoge huur ontvangen en je cliënt wil graag snel kunnen beginnen, maar wel tegen een redelijke huurprijs. Na overleg met de curator blijkt dat de curator van plan is om alle aanpassingen die zijn gedaan door het failliete bedrijf uit het pand te verwijderen. Als gevolg daarvan zal de verhuurder waarschijnlijk achterblijven met een leeg, niet-verhuurbaar pand en maanden aan huurinkomsten mislopen. Met die informatie ga je terug naar je patroon. Samen met je patroon stem je een vervolgstrategie af, leg je die voor aan de cliënt en voer je die daarna uit.

Groeipad

Wijn & Stael gelooft niet alleen in de vakinhoudelijke ontwikkeling van medewerkers, maar investeert ook actief in persoonlijke ontwikkeling. Medewerkers krijgen de vrijheid om hun eigen pad te volgen, aangepast aan hun individuele ambitie en levensfase. Dit betekent dat zij al snel verantwoordelijkheden krijgen die passen bij hun ontwikkeling, waardoor de organisatie efficiënter functioneert. Door deze verantwoordelijkheden op zich te nemen, groeien medewerkers niet alleen in ervaring maar ook in zelfvertrouwen. Bovendien worden verschillende mogelijkheden geboden voor verdere educatie, zoals opleidingen, seminars, cursussen en lezingen.

Advocaat-stagiair
Advocaat-medewerker
Senior advocaat-medewerker
Partner

Werken bij Wijn & Stael Advocaten

Wijn & Stael Advocaten wordt erkend als een kantoor voor mensen met ambitie, dat zich inzet voor cliënten wanneer er meer nodig is dan een standaard advies. De onderscheidende kenmerken van het kantoor ligt in de strategische aanpak, brede juridische expertise en oprechte persoonlijke betrokkenheid, wat veel mogelijkheden biedt voor diegenen die streven naar de top van de advocatuur.

Wijn & Stael heeft een leidende positie in disciplines zoals ondernemingsrecht, M&A, herstructurering & insolventierecht, cassatie, arbeidsrecht, bestuursrecht, omgevingsrecht en vastgoed. Cliënten variëren van grote ondernemingen tot particulieren, zowel op nationaal als internationaal niveau.

Als middelgroot en maatschappelijk betrokken kantoor wordt er met passie en plezier gewerkt aan een gemeenschappelijk doel: het ondersteunen van ondernemingen en organisaties op cruciale momenten in hun bestaan.

Kennismaken met Wijn & Stael?

Wil je voordat je solliciteert eerst nog laagdrempelig kennismaken met de advocaten van Wijn & Stael? Meld je dan aan via de eerstvolgende lunchsessie via deze link!

  • Hoofdkantoor in Utrecht
  • Nationaal & internationaal
  • 60% / 40%
  • Gem. leeftijd is 39 jaar
  • 79 medewerkers in Nederland
  • Smart casual
  • Thuiswerkmogelijkheden in overleg

Collega's

Foto van medewerker Judith
Foto van medewerker Yvette
Foto van medewerker Erik
Foto van medewerker Kenya
Foto van medewerker Abbas
Foto van medewerker Chantal
Foto van medewerker Annemieke
Foto van medewerker Jeroen

Judith (53) - Receptie

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Tijdens mijn zoektocht naar een nieuwe uitdaging, stuitte ik acht jaar geleden op LinkedIn op de vacature voor receptioniste/gastvrouw bij Wijn & Stael Advocaten. Van alles wat daarin werd beschreven, wekte mijn enthousiasme op. Vooral het zorgen voor en het ontzorgen van zowel externe als interne klanten vind ik het allerfijnste aan mijn functie en daar haal ik energie uit!

Wat was je vorige baan?
Receptioniste bij een examenbureau voor de informatica

Wat doe je in je vrije tijd?
Fietsen, stedentrips, uiteten en borrelen met vrienden/familie

Yvette (50) - Coördinator secretariaat & Compliance Officer

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Ik ben jarenlang werkzaam geweest in de non-profitsector en was gericht op zoek naar een nieuwe uitdaging binnen de zakelijke dienstverlening. Deze uitdaging heb ik zeker gevonden bij Wijn & Stael. De combinatie van mijn rol als Coördinator Secretariaat en Compliance Officer biedt mij het beste van twee werelden: leidinggeven aan een team van betrokken medewerkers en het aanpakken van inhoudelijke vraagstukken op het gebied van procesmanagement en compliance.

Wat was je vorige baan?
Hoofd bedrijfsbureau / Officemanager bij RegioCultuurCentrum Idea

Wat doe je in je vrije tijd?
Met blote voeten op het strand genieten van de zon; gelukkiger kun je mij niet maken

Erik (35) - marketingcommunicatiemedewerker op de afdeling Marketing en Communicatie

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
De functie sprak mij enorm aan en tijdens de sollicitatieperiode voelde ik meteen een klik. De organisatiecultuur, de leuke collega's en de doelen van Wijn & Stael op het gebied van marketing en communicatie hebben mij ervan overtuigd om mijn carrière hier voort te zetten. Eerlijk gezegd heb ik er nog geen moment spijt van gehad!

Wat was je vorige baan?
Marketingcommunicatie medewerker bij PLUS

Wat doe je in je vrije tijd?
Ik spreek af met vrienden, voetbal bij Rivierwijkers in Utrecht en verzamel voetbalshirts

Kenya (27) - Advocaat Ondernemingsrecht

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Na een succesvolle student-stage heb ik besloten om bij Wijn & Stael te blijven werken. Je wordt hier vanaf het begin hartelijk ontvangen en direct betrokken bij zaken. Zo stond ik al in mijn eerste week als advocaat in toga in de rechtszaal. De deskundigheid van mijn collega's, hun persoonlijke betrokkenheid en de focus op voortdurende ontwikkeling maken Wijn & Stael mijn ideale werkplek.

Wat was je vorige baan?
Juridisch medewerker

Wat doe je in je vrije tijd?
Sporten, lezen en toerist spelen in eigen land

Abbas (37) - Senior advocaat-medewerker M&A

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Bij Wijn & Stael kwam in 2018 een functie vrij in de sectie M&A. Aangezien de sectie aan het groeien was en er een beloofde inhoudelijke leercurve was, zag ik dit als een mooie kans. Tijdens de gesprekken werd de persoonlijke aandacht voor collega's en oprechte interesse in elkaar snel duidelijk, wat direct goed voelde. Het is ook erg prettig dat ik daarnaast op de fiets naar het werk kan komen.

Wat was je vorige baan?
Advocaat-medewerker M&A bij een groot advocatenkantoor

Wat doe je in je vrije tijd?
Fitnessen, dancefeesten bezoeken, naar voetbalwedstrijden gaan en tijd doorbrengen met mijn vrolijke zoontje.

Chantal (53) - Assistent Faillissementsmedewerker. Afdeling Faillissementen/Desk

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Via een uitzendbureau binnengekomen ter vervanging van een zieke collega, gelijk vanaf het begin een goede klik met mijn collega's, leuk en interessant werk. Na terugkeer van mijn (zieke) collega gevraagd door Wijn & Stael of ik wilde blijven werken bij WenS. Inmiddels werk ik vanaf 1993 (wel 3,5 jaar ertussen uit geweest en sinds 2001 weer terug) bij Wijn & Stael, van de functie secretaresse naar de functie van assistent faillissementsmedewerker, hele leuke collega's, bevalt goed.

Wat was je vorige baan?
Voornamelijk als secretaresse gewerkt bij diverse bedrijven.

Wat doe je in je vrije tijd?
Lezen, spelletjes en lekker eten met mijn 3 kinderen, musical, bioscoop, lekker uit eten met mijn partner.

Annemieke (31) - HR medewerker op afdeling HR

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Ik heb het geluk dat ik voor de tweede keer bij Wijn & Stael mocht komen werken. Ik heb 4,5 jaar in het HR team gewerkt en ben na een jaar weer teruggekeerd in het team. De betrokkenheid, warmte en aandacht voor persoonlijke ontwikkeling zorgen ervoor dat ik mijn werk hier met veel plezier kan doen.

Wat was je vorige baan?
HR & Payroll specialist bij Simplex

Wat doe je in je vrije tijd?
Wandelen, lezen, concerten bezoeken en onderwerpen uitpluizen zoals de ruimte met m'n zoontje van 7 jaar!

Jeroen (54) - Marketingcommunicatie & Business development manager

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Tijdens mijn sollicitatie werd al snel duidelijk dat het een ander advocatenkantoor dan alle andere was. De sfeer, de collegialiteit en de drijfveren spraken mij erg aan. Dit en de mogelijkheden die men mijn schetste, hebben mij ervan overtuigd bij dit kantoor aan de slag te gaan. Hier doen we het echt samen en dat is heel mooi om te zien.

Wat was je vorige baan?
Marketingcommunicatie adviseur - ANP

Wat doe je in je vrije tijd?
Samen met mijn partner, vrienden en/of familie genieten van lekker eten en een drankje in een restaurant, op een terras of lekker gewoon thuis. Varen bij mooi weer, een leuk festival et cetera.

Sollicitatieproces

Online capaciteitentest
Gesprek met HR en een partner
Gesprek met twee partners
Gesprek met sectiegenoten
Assessment & rollenspel
Aanbod

Interessante baan?

Terug naar boven